torsdag den 12. august 2010

Ny dansk forskning tyder på, at børn lærer mere i mindre klasser

Regeringens rejsehold og Skoleområdet ønsker 3-sporede skoler, som gør det muligt at operere med højere klassekoefficienter. Jo flere spor en skole har, desto højere bliver minimums klassekoefficienten. (jvf. side 13 i Strukturrapporten). Det betyder, at en 5-sporet skole, som udgangspunkt har minimum 22 børn i klassen.

Seneste forskning viser, at børn i mindre klasser opnår højere karakterer.

Artiklen kan læses her:
http://politiken.dk/indland/article1016091.ece

2 kommentarer:

  1. I skolestrukturrapporten fremgår det at

    "Der er ikke forskningsmæssige undersøgelser, der peger på en sammenhæng mellem elevernes læring og klassernes størrelse."

    Den holder jo ikke, når denne artikel fortæller noget andet.

    SvarSlet
  2. Denne undersøgelse står ret alene om sit resultat. De undersøgte franskhold er i forvejen relativt små og det er et valgfag sent i skoleforløbet. Så hvor det givet vis er korrekt for de anførte franskhold er det nok tvivlsomt om resultaterne kan overføres til ret mange andre fag og tidligere i skoleforløbet.

    SvarSlet